Totalt antall sidevisninger

lørdag

Lille Anna

Lytt nu til jeg vil fortelle
om en liten, sped martyr,
som med Jesus i sitt hjerte
var et lys som klippens fyr.


Hun i søndagsskolen lærer
elske Jesus, barnas venn.
Og hun sang med lyst og glede:
"jeg er glad han er min venn!"


Utpå kvelden hennes pappa
søker sin fornøyelse
hos de Guds-forlatte, onde
og ei hjemmet skjønte det.


Så en dag da lille Anna
sang en sang om barnas venn,
tok han til å banne og sverge
spurte: "Hvem har lært deg den?"


"I søndagsskolen jeg den lærer
svarer lille Anna glad.
Der jeg hører om vennen Jesus
og den store himmelstad."


Vred nu hennes pappa sier:
"Hvis du mer til skolen går
og en sådan dumhet lærer
jeg deg helt til døden slår!"


Søndag kommer, lille Anna
spør sin mamma, "får jeg gå
til min kjære søndagsskole
der om Jesus jeg høre får?"


Under tårer mamma svarer:
"Gjerne Anna, må du det,
men kom hjem før pappa kommer,
han har drukket, som du vet".


Anna hjem fra skolen iler,
faderen alt hjemme er,
spør så vredt: "Hvor har du været?"
Anna svarer pappa kjær:


"Jeg har hørt om vennen Jesus
han som elsker pappan min.
Vil ei pappa elske Jesus
og få gå i himlen inn?"


Vred nu hennes pappa bliver
og sitt lille barn han tar
slår det voldsomt, så blodet flyter
ingen skånsomhet han har.


Moren kommer inn og tager
barnet halvdødt fra hans hånd.
Drankeren føres nu i fengsel
hvor han får den hårde dom.


Hele lange natten våker,
moren over barnet sitt,
som med blodig sår hun sover
snart hun smertene er kvitt.


Anna våkner, hvisker sakte:
"Mamma gråt ei, for jeg går
hjem til barnevennen Jesus
der jeg perlekransen får".


"Og min kjole, som er blodig
da min pappa som ble vred,
vil jeg ta og vise Jesus
da jeg døden for ham led."


Drankeren i en natt han så seg
sto ved bredden av en flod
som han ei kan komme over
og på annen side sto


med en blodig drakt i hånden,
lille Anna vinkende.
"Pappa kom til denne stranden,
jeg vil pappa hos meg se".


Av en ukjent hånd han føres
sakte over flodens vann
til sin datter og hun hvisker
"Pappa, her er fredens land".


"Det var Jesus som deg førte.
han deg elsker, det er visst."
Drankeren våkner og forstår at
han er elsket av Jesus Krist.

3 kommentarer:

Kaka sa...

Denne sangen kjenner jeg i fra min barndom. Synd jeg ikke finner den på nettet slik den ble synget før når jeg var barn.Kan ikke si at jeg liker den sunget på moderene vis.Feller tårer hver gang jeg hører eller synger denne.

Mona Helén Rønningsen sa...

Hvis du klikker på tittelen til visen, kommer du til en vimeokonto hvor jeg spiller melodien og synger noen av versene.

Betsy Birkholm sa...

Jeg gråter såre tårer fremdeles, sytti år senere. Slik jeg gjorde i 1950- åra!
Arnhild